安全・安心に役立つ柔軟な無線通信ネットワークの実現をめざして
Toward the realization of flexible wireless communication networks for safety and security
地震等の大規模災害発生時には、物理的損傷により携帯電話の基地局が使用不能になることがあり、また基地局が使用可能な場合でも通常時に比べ多くの通信要求が集中することによりつながりにくい状態になることがあります。
このような場合でも、携帯電話が基地局を介さずにつながり合って、他の通信を中継することにより遠くの人と通信できるようにするための技術を研究開発します。
この技術は、被災地の倒壊した建物や地下街のような人が入るには危険が大きい空間を探索するレスキューロボット間の通信や、高速道路を走る車同士が前方で起こった事故の情報を伝送するための通信にも応用することができます。
また、近い将来に実現可能なスマートシティのためのネットワークおよびアプリケーションに関する研究も行います。
When a large-scale disaster such as an earthquake occurs, the cellular phone network may not be able to be used because the base stations are damaged physically. If base stations are not damaged, congestion may be occurred because enormous call request will be concentrate to the base station and cellular phone may not be able to be used also in this case.
We aim at realization of the safe and secure society by researching and developing wireless communications network that can be used even in such emergency cases. The wireless ad hoc network is expected to be a means of communication in such cases because it can be configured without network infrastructure.
The wireless ad hoc network also can be applied to the communications between rescue robots (especially search robots) in the closed space when a disaster strikes, the inter-vehicle communications on the highway to transfer the accident information and so on.
In addition, we are researching and developing about networks and applications for smart cities that are feasible in the near future.
研究テーマ
Research Themes
非常時無線通信ネットワーク構築技術
Emergency wireless communications network construction technologies
ドローン間協調制御を考慮したドローンアドホックネットワークプロトコルの研究
Drone ad hoc network protocols considering inter-drone cooperative control
端末の電池残量を考慮した災害時通信プロトコルの研究
Protocols for Disaster Relief Communication Considering the Remaining Battery Life of Terminals
Wi-Fiパケットセンサを用いた混雑度推定の研究
Congestion estimation using Wi-Fi packet sensors
ネットワークスライシングを利用した通信事業者間ローミングの研究
Intercarrier roaming using network slicing
災害時情報配信システムにおけるドローン飛行経路最適化の研究
Optimization of Drone Flight Paths for Disaster Information Distribution Systems
スマートメータネットワークを活用した災害時緊急通信確保の研究
Securing emergency communications during disasters using smart meter networks
災害時における無線アドホックネットワークを用いた被災者人数把握の研究
Determining the Number of Disaster Victims Using Wireless Ad Hoc Networks in Disaster Situations
位置情報及び隣接端末数を考慮した災害救助通信用MANETプロトコルの研究
MANET Protocols for Disaster Relief Communications Considering Location Information and Number of Neighboring Terminals
災害現場探索ロボット間通信技術
Ad hoc networking between remote controlled rescue robots
閉鎖空間探索ロボット間ネットワークの研究
Networking technologies among search robots for disaster sites
三次元移動をサポートする無線メッシュネットワークにおけるアンテナ指向性制御の研究
Antenna directivity control in wireless mesh networks supporting three-dimensional mobility
スマートシティ実現のためのネットワークおよびアプリケーション
Networks and Applications for Smart City Realization
Internet of Vehicleにおけるモバイルエッジサーバリソース最適割当手法の研究
Optimal allocation method of mobile edge server resources in the Internet of Vehicles
ブロックチェーンのアカウントネットワーク分割最適手法の研究
Blockchain account network partitioning optimal method
スマートシティにおけるマルチモーダルな配送システムに関する研究
Multimodal delivery systems in smart cities
高速道路における休憩行動選択を考慮した運転時間最適化に関する研究
Driving Time Optimization Considering Resting Behavior Selection on Expressways
スマートメータネットワークによるドローンアドホックネットワークの拡張に関する研究
Extending Drone Ad Hoc Networks with Smart Metering Networks
スマートメーターによる電気自動車の充電最適化に関する研究
Optimization of Electric Vehicle Charging with Smart Meters
リアルタイムな情報提供による分散避難の最適化に関する研究
Optimizing Distributed Evacuation by Providing Real-Time Information